Jak vypadá celostní úklid školy v materiální i duchovní rovině? Otevírají se třinácté komnaty, tvrdí lektorka

18. říjen 2017

Celostní úklid v materiální i duchovní rovině by potřebovalo mnoho škol. Těm, kteří v nich tráví spoustu hodin, však často chybí čas a energie. Lektorka a inspirátorka Ivana Málková mluvila v pořadu Atrium na Rádiu Junior o tom, jak zharmonizovat školu rychle a za minimální náklady.

Co obnáší materiální proměna

Jedná se o spoustu praktických změn, na které zaměstnanci buď nemají energii, nebo si jejich potřebu už ani neuvědomují, ale které jsou pro jejich spokojenost a komfort zásadní. „Jsem schopna od školy nebo školky převzít klíče a začít ji ze dne na den na nějaký čas vést. Protože jsem to dělala přes dvacet let, vím přesně, co ta role obnáší a na co všechno je možné se zaměřit,“ popisuje svou praxi Málková. Podle ní je důležité nejprve zjistit, jaké mají v daném prostředí konkrétní lidé potřeby, a pak ho společně s nimi začít proměňovat. Základem jsou minimální náklady a minimální energetické úsilí.

Hlavní cíle „úklidu“

- zavedení udržitelného pořádku, kterému rozumí děti i dospělí
- zastupitelnost lidí mezi sebou
- vzájemná úcta a respekt k práci druhého
- zkrášlení prostředí
- úspora financí i energií, včetně lidské

Všechno jde


„Ve školách, kde se pohybuju, existuje mantra „To nejde“, a to je věta, která mě trápí. Zároveň ji ale chápu. Když jsem sama byla v roli ředitelky, taky jsem často neviděla cestu, jak věci změnit. Už jsem z toho byla tak unavená a v takové nedůvěře, že jsem to postupně vzdávala,“ říká Málková a potvrzuje, že k řešení je často zapotřebí odstup. „Při proměně probíhá spousta procesů, otevírají se třinácté komnaty, lidí se to osobně dotýká, zároveň to vzbouzí pocit viny, protože já pomůžu s něčím, co oni sami nedokázali. Ten proces je psychicky náročný, výsledek je chvilku bolestný, ale přínos se časem ukáže.“

Zajímá vás, jak zharmonizovat školu v duchovní rovině? Poslechněte si celý rozhovor Moniky Valentové s lektorkou Ivanou Málkovou.

Spustit audio