Deset perliček o kosmické turistice
1. Dosud se do vesmíru vydalo šest „kosmických turistů“, kteří si výlet platili z vlastní kapsy. Jeden z nich (Charles Simonyi) byl cestou tak nadšený, že si koupil a využil i druhou letenku.
2. Prvním kosmickým turistou, který si zaplatil výlet do vesmíru, byl americký investor Dennis Tito v roce 2001. Po přistání prohlásil: „Právě jsem se vrátil z ráje.“
3. V roce 2015 by se měla na Mezinárodní kosmickou stanici vydat další kosmická turistka, zpěvačka Sarah Brightmanová. Slibuje ve vesmíru uspořádat koncert.
4. Cena „kosmické letenky“ vytrvale roste. První turista (Dennis Tito, 2001) platil za let 12 mil. dolarů, zatím poslední (Guy Laliberté, 2009) už 35 mil. dolarů.
5. Již v roce 2014 chce zahájit cesty na práh vesmíru společnost Virgin Galactic. „Letenka“ bude stát sice „jen“ 200 tisíc dolarů, ale pasažéři se na cestě nedostanou na oběžnou dráhu: jen se vydají nad sto kilometrů, na pět až sedm minut se ocitnou ve stavu beztíže a zase se vrátí na Zemi.
6. Jedním z nejzajímavějších kosmických turistů byl Kanaďan Guy Laliberté: majitel světové sítě cirkusů Cirque du Soleil. Asi nikoho nepřekvapí, že po příletu na kosmickou stanici rozdal všem jejím obyvatelům klaunské nosy a sám sebe označil za „prvního šaška ve vesmíru“.
7. Dnešní kosmičtí turisté létají (když náhodou zbude místo v lodi) společně s profesionálními kosmonauty na Mezinárodní kosmickou stanici: do budoucna ale chtějí firmy Bigelow Aerospace a MirCorp vybudovat ve vesmíru vlastní „kosmické hotely“.
8. Americká letecká společnost PanAm přijímala již v roce 1968 rezervace na letenky na Měsíc. Nikdy žádného turistu do vesmíru neposlala a v roce 1991 zkrachovala.
9. Rusko nabízí kosmickým turistům za příplatek 15 mil. dolarů i možnost realizovat kosmickou vycházku: několikahodinový výstup ve skafandru mimo stanici. Zatím této nabídky nikdo nevyužil.
10. Nejlevnější způsob, jak se dostat na oběžnou dráhu, nabízí americká firma Celestis. Její „letenka“ začíná na 5000 dolarech. Má to ale jeden háček: firma posílá do vesmíru jen několik gramů „klientů“; zajišťuje totiž pohřební služby ve vesmíru.