„Kalifornská žravá“ je ideálním třídním mazlíčkem

7. leden 2016

Děti baví chovat žížaly a hrát ekodivadlo. Největší dopad má ekologická výchova metodou prožitku.

Ekologická výchova v MŠ a ZŠ by už dávno nemusela být jen o tom, do kterého kontejneru patří jaký odpad. Ekologická sdružení nabízejí školám výukové programy a používají metody, které děti baví. Např. nezisková organizace Ekodomov má výborné zkušenosti s Ekodivadlem.

Podle koordinátorky tamních výukových programů Mgr. Aleny Rulfové jde o metodu interaktivního divadla, kterého se účastní spolu s herci samy děti. Oblíbené je například představení o kompostování Vivat Kompostela.

„Jablko, které se stalo ohryzkem, se snaží zjistit, kam vlastně patří. … Nakonec všechno dobře dopadne, ohryzek skončí v kompostu a vrátí se tam, odkud přišel. Ohryzek je rád a děti taky,“ směje se Alena Rulfová.

Mateřské školy jsou víc EKO?

O podobné programy mají mnohem větší zájem školy mateřské než školy základní. Například loni se programů Ekodomova účastnilo 1500 dětí, ale z toho jen 300 bylo ze ZŠ. Tento trend pozorují i další organizace věnující se ekologické výchově.

Na základních školách jsou učitelé omezeni časově, program se málokdy podaří zařadit do osnov a probíhá mimo vyučování. Rodiče dětí z MŠ jsou zároveň ochotni do podobných aktivit více investovat, a zatímco školky se snaží mít program pestrý a věnují se více tématům, školy se už léta soustředí převážně na odpady a energie.

Žížaly vyučování nenarušují

Ekodomov nedávno zavedl program kompostování ve školách. Kompostér přitom nemusí stát jen na zahradě, ale přímo ve třídě. Vermikompostér je pro to ideální. Žijí v něm speciální žravé kalifornské žížaly a úkolem dětí je krmit je bioodpadem. Kompostér nezapáchá, není špinavý a do jeho nejspodnějšího patra padá kvalitní humus, který lze použít do květináčů nebo na školní pozemek.

„V rámci tohoto programu máme i tzv. žížalí televizi, která je napojená na mikroskop a jejím prostřednictvím dětem ukazujeme, co se právě v kompostéru děje,“ říká Alena Rulfová.

Tolik pozitivní inspirace. A co by rodiče a učitelé v rámci ekovýchovy rozhodně dělat NEMĚLI? I to se dozvíte z rozhovoru s Alenou Rulfovou z Ekodomova.

Spustit audio