Kamion před důchodem najezdí milion kilometrů. Cityliner se vytočí i ve městě

20. květen 2021

Řidiči jsou dnes velmi žádaní. Za velkou poptávkou po nich stojí logistika spotřebního zboží. Šoféři ovládají i takové kolosy, jako je cityliner.

„Místo osmnácti palet jich cityliner uveze dvacet sedm. To znamená, že efektivita přepravy je mnohem větší,“ říká manažer mezinárodní logistické firmy Raben Group Jiří Hubka.  

Cityliner se pohybuje hladce i po městě

Cityliner má zadní osu natáčivou, takže přesně kopíruje stopu tahače. Proto se s ním dá vjet i do města, není problém jezdit po okresních silnicích. Přeprava tímto velkým nákladním vozem je také ekologičtější, protože na jeden litr paliva se rozveze víc zboží, než v klasickém 18paletovém rozvozovém vozidlu. 

Moderátorka Jitka Slezáková vysílá s Jiřím Hubkou živě přímo z kamionu

A kolik kilometrů najede kamion, než odejde do důchodu? Podle Jiřího Hubky je to kolem milionu najetých kilometrů.

Jak bude vypadat logistika za 50 let?

Odborník Jiří Hubka se domnívá, že potřeba převozu zboží z místa na místo bude i za desítky let stále žádaná. A logistické firmy se budou také stále více snažit o větší čistotu a efektivitu. Vliv na životní prostředí bude zásadní.

„Hodně se mluví o elektromobilech, my si ale myslíme, že elektromobilita pro těžkou nákladní dopravu nebude řešením. Mnohem pravděpodobnější bude cesta stlačeného zemního plynu nebo vodíku, popř. vodíkové články,“ vyjmenovává manažer.

Moderátorka Jitka Slezáková vysílá s Jiřím Hubkou živě přímo z kamionu

Logistiku vymyslela armáda v 19. století

Logistika je obor, který zajišťuje přesun zboží, informací, někdy i peněz od dodavatele k odběrateli. Vznikla v polovině 19. století, kdy na ni byli v armádě vyčleněni důstojníci, kteří měli na starosti fyzické potřeby armády - ubytování, jídlo, krmivo pro koně. Hlídali také čas a místo, kam bylo nutné se přesunout.

„Postupně se logistika začala využívat i v soukromém sektoru. Více se začala rozvíjet v padesátých letech minulého století,“ doplňuje Jiří Hubka.

Dnes je kamionová doprava nejrychlejší pro přepravu spotřebního zboží a potravin. Nezastupitelnou úlohu má i železniční doprava, která je určena pro velké množství materiálu, který nepodléhá zkáze, na dlouhé vzdálenosti. 

Jak se převáží pralinky z Německa nebo Polska do České republiky? Uslyšíte v záznamu Radioporadny.

Spustit audio

Související