Na Štědrý den pomohla při porodu. Volajícího musíme zklidnit, říká nejlepší operátorka záchranářů

14. říjen 2025

Jak by měl vypadat telefonát na záchrannou linku? A které příběhy z praxe utkvěly Tereze Pevné v paměti?

Klub Rádia Junior navštívila Tereza Pevná, dispečerka Zdravotnické záchranné služby, která pro letošní rok vyhrála ocenění nejlepší operátorka. Příběhy z praxe prozradila moderátorce Denise Kimlové.

Příběhy s dobrým koncem

Služba dispečera záchranné služby trvá i 12 hodin denně. Na někeré telefonáty se nezapomíná. Tereza například pomohla na Štědrý den porodit chlapečka. „Během telefonátu vypadával signál a já jsem k tomu všemu slyšela každé třetí slovo,“ vzpomíná na obtížné podmínky.

Jednou dokonce hledala pána v ohrožení na houseboatu na Orlické přehradě. Dozvěděla se od něj pouze to, jak houseboat vypadá, a ve které zátoce se nachází. „Ne ve všech mapách jsou místní popisy zátok, a tak jsme dávali dohromady kudy na houseboat chodí, kudy tam jezdí.“ Díky vodní záchranné službě pána našli a pomohli mu.

Jak zavolat pomoc

Pokud byste někdy potřebovali pomoci i vy zvedněte telefon a vyťukejte číslo 155. Jako první řekněte své jméno a adresu, na které se nacházíte. „Kdyby se ztratil signál nebo se vybil telefon a už jsme se společně nespojili, tak přesto víme, že potřebujete pomoc, a víme, kam jet,” vysvětluje Tereza.

Až pak začněte vyprávět, co se děje. V krizi málokdo udrží chladnou hlavu. V takovém případě by měl dispečer zasáhnout. „Měl by působit na telefonu pozitivně, aby dokázal volajícího zklidnit i v těch vypjatých situacích,“ říká operátorka.

Jak vypadá běžný den dispečera a jak probíhala soutěž, kterou Terka vyhrála? To se dozvíte v rozhovoru.

Klub Rádia Junior vysíláme každý den v 19:00. Nenechte si ujít rozhovory se zajímavými hosty >>

autoři: Denisa Kimlová , Redakce Rádia Junior

    Mohlo by vás zajímat