V pěti letech by dítě mělo mluvit jako dospělák. Pokud výslovnost pokulhává, je nejvyšší čas to řešit

13. duben 2022

Duben je časem zápisů předškoláků do prvních tříd. Děti by měly být připravené na školu i z hlediska správné výslovnosti. A to se podle logopedky Markéty Salavcové ze Základní školy a praktické školy Svítání ne vždy daří.

„Rodiče sice slyší, že dítě neumí dobře vyslovovat, přesto vyčkávají a myslí si, že nejtěžší hlásky L, R a Ř jejich dětem přece jen naskočí. A ono se to nevede,“ říká logopedka a dodává, že babičky mají jednu skvělou vlastnost. Díky tomu, že mají na děti dostatek času, odhalí jejich špatnou výslovnost včas.

Když dítě neumí L, nenaučí se ani R a Ř

Některé hlásky je vhodné řešit ve čtyřech letech dítěte. Jsou to hlásky K, T, Ť, Ď, Ň. Ve čtyřech a půl až pěti letech by mělo dítě používat správně všechny hlásky a mluvit stejně jako dospělí lidé, žádné šišlání. Pokud to tak není, je čas s tím něco dělat. Pokud dítě neumí písmeno L, nenaučí se ani R a Ř. Vše je spojeno se správným pohybem jazyka. Logopedi si s dětmi velmi snadno poradí a formou hry rozhýbou jazyk, jehož pohyb je základem správné výslovnosti.

„Děti samozřejmě nejvíc baví, když mají například slíznout marmeládu umístěnou na horní ret a podobně, usmívá se Markéta Salavcová.

Logopedky Markéta Salavcová a Kristýna Fečková

Příčinou špatné výslovnosti může být uzdička pod jazykem. „Skutečně, jedním z důvodů špatné výslovnosti dítěte může být krátká uzdička pod jazykem. Na novorozeneckém oddělení dnes už odborně školení lidé sledují, jestli se děti narodily s přirostlým jazýčkem. Když dítě vyplázne jazyk a není schopné z něj udělat špičku, vidíte tam místo toho takové srdíčko, už je to potřeba řešit. Někdy stačí cvičení, jindy je to potřeba řešit problém chirurgicky,“ vysvětluje logopedka.

Kde se v Pardubicích dají sehnat unikátní logopedické hry vytvořené logopedkami ze Základní školy a praktické školy Svítání? Poslechněte si v záznamu pořadu.

Spustit audio

Související