Nový železniční most přes Labe v Pardubicích už spojuje oba říční břehy

15. srpen 2023 09:00

Dělníci dokončili vysouvání nového železničního mostu přes Labe v Pardubicích. Ten je na trase mezi hlavním a rosickým nádražím a jeho stavba se součástí rozsáhlé modernizace tratě z krajského města do Stéblové. V provozu by měl být nový most od letošního prosince.

Dělníci 1400 tun těžkou a 140 metrů dlouhou konstrukci dávali dohromady na pravém (tedy na rosickém) břehu řeky a tím, jak v montáži pokračovali dál, postupně konstrukci vysouvali nad vodu, až nakonec dosáhli levého břehu. Provoz na trati Pardubice - Hradec Králové byl po většinu času zachovaný, protože původní most posunuli stavbaři o 18 metrů proti proudu a přivedli k němu koleje. Modernizace trati Pardubice - Stéblová je z valné části už hotová - úsek je dvoukolejný, opravené jsou zastávky i přejezdy.

Čtěte také

Hlavní výhodou nového mostu je především to, že bude dvoukolejný, což původní nebyl, a soupravy se na něm musely vzájemně pouštět. Provoz navíc bude výrazně tišší, řekl před časem stavbyvedoucí Jan Mitlöhner: „Ten nový most bude mít průběžné štěrkové lože, takže bude výrazně nižší hlučnost. Bude dvoukolejný, tzn. velmi pomůže kapacitě a je tam samozřejmě vyšší rychlost.“

V říjnu výluka, v prosinci po novém

Nový most je obloukový. Zprostřed řeky tedy zmizí pilíř, který podepíral starou konstrukci. Most už sice je ve finální poloze, ale teď je k němu potřeba dovést koleje. Pro cestující to bude na podzim znamenat zhruba dvouměsíční výluku, kdy budou vlaky nahrazené autobusy, řekl stavbyvedoucí Jan Mitlöhner. „Zhruba od 7. října do 19. prosince proběhne kompletní výluka mezi Rosicemi a hlavním nádražím v Pardubicích a zároveň mezi Rosicemi a Chrudimí. Během výluky převedeme provoz z provizorního na nový most.“

Mohla by se díky mostu mírně zkrátit jízdní doba vlaků mezi Pardubicemi a Hradcem, protože jednak soupravy budou moct po mostě jezdit vyšší rychlostí a hlavně se nebudou muset pouštět. Celý úsek z pardubického hlavního nádraží do Stéblové je stavěný na maximální traťovou rychlost 160 kilometrů za hodinu. Aby ji ale vlaky mohly využívat, musí být na trase nový zabezpečovací systém ETCS. Ten tam chce Správa železnic nainstalovat v následujících letech.

autoři: Josef Ženatý , BER
Spustit audio

Související