Oprava vlakového nádraží v Pardubicích nekončí. Na řadě je odbavovací hala

13. září 2023 07:10

Správa železnic v minulém týdnu otevřela na pardubickém nádraží opravenou výškovou budovu bývalého hotelu. Práce na železničním uzlu tím ale ani zdaleka nekončí. Teď je totiž na řadě samotná odbavovací hala. Práce na její celkové rekonstrukci by mohly začít příští rok.

„Tak letošní milník bude, až dojde ke kompletní rekonstrukci 3. nástupiště. To v letošním roce také bude realizováno. Byť se to bude jevit, že máme hotovo, tak nevím, jestli mám říct bohužel, já bych řekl spíš naopak bohudík, že můžeme rekonstruovat kompletně odbavovací halu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Oprava památkově chráněné budovy z konce 50. let minulého století se bude týkat vnitřku i vnějšku. Pokud by se teď člověk postavil před budovu nádraží, tak rozdíl v typických červených obkladech mezi opravenou budovou bývalého hotelu a odbavovací halou je patrný na první pohled. Rekonstrukce se bude týkat všeho – od dlažeb a obkladů přes mozaiky až třeba po osvětlení nebo informační systém.

Hlavní nádraží v Pardubicích

„Já jsem také přesvědčený, že tohle je opravdu jedna z nejkrásnějších budov poválečného Československa. Nás teď bude čekat oprava toho, co je ještě možná víc vidět pro každého cestujícího, tedy odbavovací hala. Tady bychom chtěli začít se soutěží v nejbližších měsících,“ říká ministr dopravy Martin Kupka z ODS.

Shoda s pamatkáři

Kompletně opravená už je výšková budova bývalého hotelu a právě zkušenost z této zakázky může pomoct i při opravách samotné haly. Funkcionalistické nádraží od architektů Karla Řepy a Josefa Dandy je totiž jako celek památkově chráněné. Správa železnic tak musela na mnoha věcech najít shodu s památkáři. Často šlo jen o detaily.

„Obklady, dlažby, reliéfy, úchyty, kliky, tohle všechno nám pomohlo, čili my navážeme na ten styl. Opět, co nepůjde opravit, se musí replikovat. Samozřejmě naším cílem je, aby to bylo tak šetrné, aby to působilo jako v roce 1960,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Čtěte také

„Samozřejmě, když se rekonstruuje jakákoliv památka, tak na začátku je vždycky mnoho emocí,“ dodává Svoboda s tím, že mnoho kompromisů museli udělat památkáři, stavbaři i Správa železnic jako investor. Svoboda by byl rád, kdyby se na dobrou spolupráci podařilo navázat.

Spolupráci s památkáři si pochvaluje i stavbyvedoucí Marek Fibich, pod jehož dohledem dělníci opravili výškovou budovu. „Stavba byla náročná, ale památkovou péči musím pochválit, že s nimi byla možná diskuze. Z něčeho neustoupili, z něčeho ustoupili, ale myslím si, že ve finále to dopadlo dobře a že dobrý pocit z toho mají oni i my.“ Kdo opraví odbavovací halu, a to včetně velkých mozaiek, není zatím jasné.

Oprava odbavovací haly by mohla začít příští rok a skončit by měla v roce 2026. Cena by podle Správy železnic neměla překročit jednu miliardu korun.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související