Unschooling – škola života
Obejdeme se v Čechách bez povinné školní docházky? Proč se bojíme nechat vzdělávání na dětech a rodičích?
Přestože je vzdělávání v Česku postaveno na povinné školní docházce, nemálo lidí se ztotožňuje s myšlenkou svobodného vzdělávání, také nazývaného unschooling. „Líbí se nám přístup, kdy se dospělý přestane ptát, co má dělat s dětmi, jak je má formovat, vzdělávat, vychovávat, připravovat, nepřenáší pozornost jinam, ale zaměří se sám na sebe. Začne se ptát, kdo je on, v čem je dobrý, jak může být lepší. Tahle pozice vychází z existenční rovnosti lidí a směřuje k přátelství a podpoře a myslím, že se odklání od pedagogiky,“ vysvětluje filosofii „odškolnění“ Anna Třešňáková, jedna ze statutárů neziskové organizace SvobodaUčení.cz.
Kdo chce, ten se učí
Dalším z cílů filosofie je zrovnoprávnění dětí, aby mohly vědomě převzít zodpovědnost za sebe sama a rozhodovat o svém vzdělávání. Do toho spadá i rozhodnutí nikam nedocházet nebo se třeba nevzdělávat. Zastánci unschoolingu však tvrdí, že v podnětném prostředí moderního světa se číst, psát a počítat naučí dříve nebo později každý sám. „Podstatou je, že učení vychází z vnitřní motivace člověka. Aby se učil jen to, co sám potřebuje,“ říká Třešňáková.
Domácí vzdělávání nestačí?
Nejsvobodnější formou je zatím v Česku domácí vzdělávání. I v rámci tohoto modelu ale musí dítě ve stanoveném věku ovládat tzv. klíčové kompetence. Tedy např. na konci třetí třídy umět vyjmenovaná slova a malou násobilku.
„To, že musíme obhajovat své životy před někým, koho neznáme, a občas se věnovat něčemu jenom proto, že máme v osnovách něco trochu jiného, než máme zrovna chuť dělat, nám radost ze svobodného vzdělávání bere. Domácí vzdělávání je absurdně a paradoxně pořád jen povinnost školní docházky, jenom plněná doma,“ popisuje Anna Třešňáková zkušenost s domácím vzděláváním svých tří dětí.
Asociace Svobody učení vznikla také za účelem změny českého právního systému. „Rádi bychom v praxi ukázali, že podstata té filosofie je funkční, a pomohli upravit legislativu, aby bylo možné to zkusit,“ dodává Třešňáková.
Zajímá vás, jakou tradici má svobodné vzdělávání ve světě a kolik škol je tzv. demokratických? Poslechněte si rozhovor s Annou Třešňákovou ze SvobodaUčení.cz
Unschooling aneb škola života. Unschooling je radikálním přístupem ke vzdělávání. Mnohými považován za nepřípustný, nelze mu však upřít dobré výsledky. M. Valentová si povídá se spoluzakladatelkou spolku Svoboda učení A. Třešňákovou.
Nejposlouchanější
-
Adonisův návrat. Poslechněte si báji ze starověkého Řecka
-
Halíbela a drak z Drákotína. Vyprávění z čarodějnické školy se Simonou Stašovou
-
Zahradnictví u přítele. Vyprávění z kouzelného světa kde květe kamarádství i láska
-
Tvrz. Dobrodružný příběh o cestě moderního člověka do dávné minulosti mezi husitské bojovníky