V Olomouckém kraji se lidé loučí s železničními jednotkami zvanými Tornádo či Pantograf
Na české železnici končí pravidelný provoz elektrických jednotek řady 460 přezdívaných Tornádo. Fanoušci i zaměstnanci železnice se s nimi loučí tento víkend při nostalgických jízdách na vybraných tratích v Olomouckém kraji.
Elektrické jednotky řady 460 lidé znají také pod přezdívkou Pantograf. Vyráběla je vagónka ve Studénce a elektrickou výzbroj dodával podnik Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Vlaky mají zhruba padesátiletou historii.
Poslední linkou s pravidelným nasazením byla trasa Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.
O tomto víkendu mají lidé podle zástupců Českých drah poslední oficiální příležitost svézt se s jednotkami řady 460. Jeden z vlaků se už zítra vydá do železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově a poslední jednotky v Olomouci zasáhnou do provozu už jen jako výpomoc v případě nedostatku nových vlaků RegioPanter. I tato výpomoc by ale měla do léta skončit.
Z tratí pak letos zmizí i větší počet dalších starších lokomotiv a vozů. Počítá se se zachováním muzejních vozidel z vyřazených typů právě ve sbírkách Národního technického muzea, Muzea Českých drah, popřípadě u různých spolků a dalších organizací, které projeví zájem o odkoupení vyřazených vozidel. Podstatná část vlaků ale zamíří do kovošrotu, aby se stala surovinou pro výrobu nových moderních vlaků.
Více se dozvíte z rozhlasové reportáže.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ukrajincům můžeme dodat miliony kusů munice, ale problémem jsou peníze, vysvětluje vládní zmocněnec
-
Rusko popřelo, že by chtělo změnit námořní hranici s Finskem a Litvou
-
Atentát na Fica by mohly úřady vyšetřovat jako teroristický útok. Premiérův stav je stabilizovaný
-
Zemědělství se musí zásadně změnit, aby přežilo. Zemědělcům ale s reformou nikdo nepomáhá