Jak děti přicházejí věcem „na Globe“
Mezinárodní vzdělávací program Globe funguje v ČR přes 20 let a je do něj zapojeno více než 130 škol. „Nesnažíme se z dětí dělat vědce. Spíš nám jde o to, aby vyrostli v lidi, kteří myslí kriticky, kteří se zajímají o svět okolo sebe a o přírodu, kterou třeba později budou chránit,“ říká Hana Svobodová, metodička programu ze vzdělávacího centra Tereza.
Jak nadchnout děti
Program Globe je určen hlavně pro základní a střední školy. „Dostáváme se ale stále k mladším ročníkům, protože z průzkumů vyplývá, že děti se v zájmu o přírodu dají ovlivnit do čtrnácti let věku,“ vysvětluje Svobodová.
„Snažíme se, aby děti byly zvídavé, bádaly o přírodě a aby ji také chránily. Když děti učitel zaujme, začnou klást otázky. My je učíme, aby si vytvářely své vlastní hypotézy, vzpomínaly, co už o tom tématu vědí, a pak zjišťovaly další informace a přicházely si na věci samy.“
Jak podpořit učitele
Nejdůležitější je pochopitelně vnitřní motivace, pak také podpora vedení školy a v neposlední řadě setkávání s dalšími aktivními a nadšenými kolegy. „Máme skupinu mentorů, kteří působí různě po ČR a spolupracují s námi už mnoho let, a k nim se například začínající učitel může jít podívat do hodiny,“ říká Svobodová.
Metodika badatelsky orientovaného vyučování prý není složitá a může ji praktikovat každý učitel a každá škola. Není to ani finančně náročné, protože hned na úvodním jednodenním školení učitelé získají sadu potřebných pomůcek, která by jinak byla velmi drahá.
A co je možná nejdůležitější: učitelé často říkají, že jim Globe pozitivně změnil vztah k dětem. Že je začali zcela přirozeně respektovat.
Podrobnosti se dozvíte na www.globe-czech.cz a z rozhovoru s metodičkou programu Hankou Svobodovou.