K válce připraven!
Rámcový vzdělávací program nařizuje základním školám, aby se věnovaly „výchově k obraně státu“. V čem tato výchova spočívá? Jaké metodické podklady mají učitelé k dispozici? Opravdu na některých školách probíhá „výchova k válce“? Na toto téma si v pořadu Atrium Rádia Junior povídala Monika Valentová s PhDr. Michalem Řezáčem, předsedou Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd (tzv. „občankáři“).
Výchova k válce?
Občankáři se připojili k výzvě Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV), které se nelíbí, jak některé školy výchovu k obraně země pojaly. V rámci programu POKOS (příprava občanů k obraně státu), který vytvořilo Ministerstvo obrany, si zvou zástupce armády ČR, kteří program pojímají spíše jako přípravu na válku. „Podle nás by POKOS měl mít těžiště v tom, jak se má člověk chovat v mimořádných situacích. Začíná to poskytováním první pomoci, pokračuje chováním během ohrožení jako je požár, vyhlášení nějakého poplachu… Obrana státu je pouze součást. Nám se bohužel zdá, že se POKOS proměnil jen v přípravu na válečný konflikt,“ říká Michal Řezáč.
Bude se revidovat revize?
„V době revize rámcového vzdělávacího programu neproběhla na téma výchovy k obraně státu žádná diskuze. Vadí nám, že toto téma je do vzdělávacího prostoru do určité míry implementováno bez nějaké předchozí odborné debaty,“ dodává předseda občankářů. Členské organizace SKAV doufají, že se o věci diskutovat konečně začne, RVP bude upraven a učitelé získají dostatečnou metodickou podporu.
„Ta nejpodstatnější slabina z pohledu nás učitelů je, že úplnou gesci nad programem, který probíhá na školách a který ředitelé musejí naplňovat, má Ministerstvo obrany. Pedagogové na to nemají vlastně žádný vliv,“ konstatuje PhDr. Řezáč.
Jaké materiály mají učitelé momentálně k dispozici? A jak na stávající situaci reaguje ministerstvo školství? Dozvíte se z následujícího rozhovoru.