Každý má svou roli, jen společně to dává smysl, říká první šéfdirigentka filharmonie u nás Alena Hron

10. duben 2025

Alena je první ženou v historii českého státu, která vede symfonický orchestr. Jak se dostala k dirigování? Proč každý dirigent “mává” jinak? 

Do Klubu Rádia Junior dorazila Alena Hron, šéfdirigentka Jihočeské filharmonie. O své práci si povídala s moderátorkou Janou Rychterovou.

Žena mezi šéfdirigenty

Alena je první a jedinou ženskou šéfdirigentkou, kterou u nás máme. „Šéfdirigentka je pozice, když je dirigent u toho orchestru často, nebo je to orchestr, který je jakoby jeho, ke kterému se nejčastěji vrací,“ říká.

Alena Hron

Dílo, které má s orchestrem zahrát, se musí naučit dopředu. Učí se z takzvané partitury. „To jsou takové speciální noty, kde jsou všechny ty nástroje, co hrají,” popisuje. V hudbě se snaží rozpoznat emoce i příběh. „Je to hodně o tom porozumět té skladbě, abychom ji dovedli opravdu předat všem těm muzikantům, aby to pro ně bylo srozumitelné,“ vysvětluje.

Spojit v jedno

V symfonickém orchestru Alena diriguje 40 až 50 lidí. Ukazuje nástupy hudebníků, kdo má kdy a jak nahlas hrát. Má za úkol sjednotit všechny členy i nástroje v jeden celek.

Hudební nástroje, které se v orchestru běžně vyskytují, jsou nástroje smyčcové jako housle, viola, violoncello a kontrabas. Nástroje dechové zastupuje flétna, hoboj, klarinet nebo fagot. Lesní roh, trumpeta, pozoun nebo tuba jsou nástroje žesťové a hraje se i na nástroje bicí, takže na bubny, xylofony nebo triangl.

Poslechněte si celý rozhovor v audiu nahoře pod obrázekm

Klub Rádia Junior vysíláme každý den v 19:00. Nenechte si ujít rozhovory se zajímavými hosty >>

autoři: Jana Rychterová , bva
Spustit audio

    Související