Všechny partitury píšu rukou, ne na počítači, prozradil skladatel a dirigent, který obdivuje Tokio
Japonské hlavní město zvěčnil Jan Kučera ve skladbě, která využívá jen pět tónů a nahrávalo ji přes sto lidí. Kromě skládání také diriguje. Co tahle práce obnáší?
Jestli jste někdy viděli v akci orchestr, určitě jste si všimli i jedné postavy, která stála před všemi hudebníky a více či méně zuřivě mávala rukama. To byl dirigent. Ten celý orchestr řídí a všichni hráči se na něj dívají, aby věděli, kdy mají začít hrát a tak podobně. A dirigentem je i Jan Kučera, který navíc hraje na klavír a skládá hudbu.
Základem je pořídit si kopii
Když Jan skládá hudbu, musí zapsat všechny noty pro všechny nástroje. Aby každý z orchestru věděl, co má hrát. Takovému zápisu se říká partitura. Jana baví partitury psát tradičním způsobem, tedy rukou, ne na počítači.
Jen pak musí vše rychle odnést někam zkopírovat. Kdyby se mu totiž rukou psaný notový záznam ztratil a on by neměl kopii, přišel by o všechno. „Což už se mi také stalo, a musel jsem to psát znova,“ vzpomíná dnes už s úsměvem.
Tokio ho nadchlo
S orchestrem Jan procestoval skoro celou Evropu. Chybí mu snad už jen Finsko. A podíval se ještě dál. Krásné koncerty zažil i v dalekém Japonsku a v Americe.
O japonském hlavním městě napsal i skladbu s názvem Pulzující Tokio. Hraje v ní asi sto deset lidí! Jan chtěl do své hudby dostat ruch největšího města světa a to se mu povedlo. Zajímavé je, že skladba využívá jen pět tónů, které najdete na černých klávesách klavíru. Proč?
Zajímá vás víc? Jak dlouho Jan skládal Pulzující Tokio? I na to se ho zeptala moderátorka Klárka Nováková. Tak si to poslechněte.
Klub Rádia Junior vysíláme každý den v 19:00.
Nalaďte si vysílání Rádia Junior online na audioportálu mujRozhlas.
Související
-
Jaké je to být dirigentem nebo operní zpěvačkou?
Jaký je rozdíl mezi muzikálem a operou? Jak se připravují představení? A jaké fígle používá dirigent, aby jeho orchestr zahrál bez chybičky?
-
Klarinetista Lukáš Dittrich si oblíbil i saxofon a nebojí se experimentovat
Je zábavnější hrát na klarinet, nebo na saxofon? Jaké to je být sólo klarinetistou Symfonického orchestru Českého rozhlasu?
-
Když mě začala nudit flétna, přešel jsem na hoboj, vzpomíná Lukáš Pavlíček
Sympatický Lukáš Pavlíček vás pobaví veselými historkami z koncertů a z cest se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.