Meditace ve třídě

17. březen 2016

„Mindfulness“, neboli jak se do češtiny překládá, „meditace všímavosti“ se v zahraničních školách úspěšně praktikuje zhruba deset let. Českým dětem zatím chybí nadšení učitelé, kteří by metodu chtěli používat.

„Jsou to klinicky ověřené techniky, které výborně fungují na pozornost a soustředění dětí, na vybavování si z paměti, zmírňují jejich stres, uvolňují napětí, úzkost a celkově přispívají k tomu, že se potom děti lépe učí,“ říká lektorka, terapeutka a propagátorka této metody Monika Stehlíková. „Osobně jsem to zažila třeba ve Francii. Viděla jsem třídy, kde mindfulness funguje naprosto přirozeně,“ dodává.

Meditace ve třídě. I během vyučování se prý dá meditovat. Metoda "mindfulness", neboli "meditace všímavosti", přináší dětem klid, radost a lepší výsledky. Jak na to, prozradí moderátorce Monice Valentové lektorka a terapeutka Mgr. Monika Stehlíková.

Cvičení všímavosti je dobré zařazovat na začátku hodiny pro celkové zpozornění a naladění na společnou práci nebo třeba před testem pro zmírnění stresu. Mindfulness na konci hodiny zase pomůže, aby se nové znalosti v mozku lépe usadily a děti se snáze přeorientovaly na následující předmět. „Mindfulness technik je hodně a speciálně u dětí to často s meditací nemá nic společného,“ říká lektorka.

Oč konkrétně tu běží

„Jde o to, přivést dítě ke koncentraci a k němu samotnému. Aby si uvědomovalo sebe a svoje tělo, protože tam je zároveň jeho soustředění a jeho pohoda. To je protipól stavu, kdy je ve stresu a kdy je pozornost hodně roztěkaná,“ popisuje hlavní princip metody Monika Stehlíková.

Cílem je uvědomit si přítomný okamžik, tedy ono známé „tady a teď“ a to, co se právě děje, přijmout jako součást reality, aniž bychom s ní nutně museli souhlasit.

Mindfulness v sobě tedy zahrnuje nejen techniky, ale také celkový přístup k životu, který by měl být otevřený a pozorný. Takzvaně vědomý.

Této filosofii jsou velmi blízko v některých inovativních (chcete-li alternativních) školách, často aniž by věděli, že vlastně praktikují mindfulness. Tyto školy zahajují den ranními kruhy, děti sdílejí své emoce, prožitky, učí se naslouchat druhým a respektovat jejich vidění věci.

Klíčem je učitel

Úspěšnost metody samozřejmě stojí a padá s učitelem. Pokud se pedagog mindfulness sám věnuje, nebo je s metodou seznámený, věří jí a uznává její smysl a výsledky, může mít u dětí úspěch.

„Pokud bychom najednou učitele v klasických školách donutili, aby okamžitě zavedli mindfulness, tak to nebude fungovat, protože půjde o nějaké nařízení, se kterým se neztotožní. Od některých českých učitelů v klasických školách vím, že tuto metodu občas do výuky zařadí, ale určitě se nedá mluvit o takové rozšířenosti jako v zahraničí,“ popisuje českou realitu Monika Stehlíková.