Měkké dovednosti
Komunikace. Spolupráce. Kreativita. Sebeřízení. Řešení problému. Mají takové „předměty“ vaše děti v rozvrhu? Že ne? A nevadí vám to?!
Jde o takzvané „měkké dovednosti“, které se nedají lehce naučit, ale musejí se trénovat. Nedají se ani jednoduše změřit. Naopak tzv. „tvrdé znalosti“, jako třeba řízení auta nebo práce s kladivem, se dají naučit snáze a jsou poměrně lehce změřitelné.
„Měkké dovednosti potřebuji k tomu, abych dovedl pracovat s ´tvrdými´ znalostmi. Jsou to takové spojené nádoby a k životu je potřeba mít obě,“ říká Michal Jahn ze společnosti Scio.
Inovativní školy jsou měkčí
Školy, které vznikají mimo státní proud, často rozvíjejí měkké dovednosti mimochodem. To vyplývá už ze způsobu, jakým se v těchto školách učí. Často se v nich aplikují metody jako „projektová výuka“, „Sokratova metoda“ nebo „skupinové práce“, které měkké dovednosti rozvíjejí.
„Těžko můžete rozvíjet komunikaci při frontální výuce, kdy vám pan učitel tři čtvrtě hodiny vykládá nějakou látku a vy toho moc nenamluvíte,“ říká Michal Jahn.
Druhá noha
V životě nestačí stát jen na noze znalostí a vědomostí. Je dobré opírat se i o tu druhou, nohu dovedností. Neziskový projekt s názvem „Druhá noha“ přináší mimo jiné návody, jak tuto část lidské osobnosti posilovat.
A jak jsou na tom české děti? „Pokulhávají hlavně v komunikaci. Obecně jsou ale velmi kreativní. To však bývá jen v nízkém věku, než se dostanou do školy. Kreativita se totiž hodně vztahuje k prostředí, které musí být bezpečné a neohrožující. Kde je například povoleno dělat chyby. Tam, kde nesmíte udělat chybu, většinou nic nového nevznikne,“ dodává Michal Jahn.
Chcete se dozvědět, kde si své měkké dovednosti otestovat? Poslechněte si rozhovor s Michalem Jahnem ze společnosti Scio.