Neposlušný učitel je ideální

5. duben 2017

Ve Švédsku se na přelomu 70. a 80. let zrodil směr nazývaný intuitivní pedagogika. „Na etablované waldorfské škole nedaleko Stockholmu se objevila skupina mladších učitelů, kteří začali revidovat klasický model waldorfské pedagogiky,“ řekl Monice Valentové v pořadu Atrium na Rádiu Junior zakladatel Institutu pro podporu inovativního vzdělávání Mgr. Pavel Kraemer. K nám se tento proud dostal před pěti lety.

Do temnoty dětství

Skupina švédských učitelů se snažila vzpomenout, co to vlastně znamená být dítětem. „Zjistili, že drtivá většina z nás zažívala hodně negativních pocitů, které ale máme tendenci v dospělém věku vytlačovat,“ říká Kraemer. „Pro děti je hrozně těžké s dospělými navázat autentický kontakt. Vnímají nás jako takové šedé eminence, které pořád někam spěchají, pořád něco dělají, ale vlastně nejsou vůbec schopny s nimi autenticky komunikovat.“

Podle vyznavačů intuitivní pedagogiky je nejdůležitější, aby učitelé a rodiče našli zpět cestu k dětem, napojili se na ně a poskytli jim potřebný autentický kontakt.

Hledá se svobodný učitel

„Zakladatelům intuitivní pedagogiky se myslím nelíbilo, že waldorfská škola byla už v té době hodně svázaná určitou waldorfskou tradicí. Že bylo poměrně přesně nalajnováno, co, jak a proč se učí, a byl malý prostor pro nějakou situativní kreativitu učitele,“ vysvětluje Mgr. Kraemer nuance mezi oběma směry.

Přestože otec waldorfské pedagogiky Rudolf Steiner usiloval o to, aby byl učitel naprosto autonomní, v praxi je téměř celý obsah vyučování předem dán. To chtěli zakladatelé intuitivní pedagogiky prolomit. Ideální pedagog pro tento směr neposlouchá nikoho. Ani ministra, ani ředitele.

„A na rozdíl od většiny waldorfských škol má intuitivní pedagogika ještě jedno základní pravidlo: děti nikdy nenutíme do učení. Vychází se z toho, že mají přirozenou potřebu se učit. Respektujeme to, že když děláme nějakou aktivitu, některé děti ji třeba nedělají.“

Zajímá vás, proč se daří intuitivní pedagogice v ČR lépe, než v Německu? A proč je důležité posouvat hranice nebezpečí? Poslechněte si rozhovor se zakladatelem Institutu pro podporu inovativního vzdělávání Mgr. Pavlem Kraemerem.

Spustit audio