Poznejte zajímavou historii a fungování trolejbusů. Z mnoha míst zmizely, teď se vrací do Prahy

7. únor 2022

Poslechněte si, kde všude můžete potkat trolejbusy. Jak se liší od autobusů a jak fungují? Další zajímavé rozhovory najdete na webu Rádia Junior.

Víte, jak se trolejbus liší od autobusu? A kde se s ním u nás můžete svézt? I o tom si povídali Zdeněk Novák a odborník na trolejbusy Ladislav Podivín.

Jak funguje trolejbus

Trolejbus na první pohled zaujme tím, že mu ze střechy trčí takzvané tyčové sběrače, které se dotýkají drátů trolejového vedení. Tím připomíná tramvaj. Jenže jinak vypadá jako běžný autobus a navíc nejezdí po kolejích. Vybaven je elektrickým motorem, který pohání elektrický proud. Ten získává právě díky sběračům z trolejového vedení.

Vánoční trolejbus v ulicích Pardubic

Existují i trolejbusy, které jsou vybaveny dobíjecími bateriemi. Díky nim mohou ujet určitou vzdálenost i bez drátů. Trolejbusy bez baterií jsou ale lehčí, vejde se do nich více cestujících a nestojí tolik peněz.

Historie trolejbusů u nás i ve světě

První předchůdci dnešních trolejbusů se objevily v Německu. „Lidé se snažili šetřit. Tramvaj potřebovala koleje,“ vysvětluje Ladislav, „Dělaly se pokusy s různými vozy a vozíky, aby mohly jezdit po silnici. Poprvé se takový vozík rozjel v Berlíně v roce 1882.“

Ladislav Podivín do studia Přinesl i pomůcky, které potřebuje každý řidič trolejbusu

Trolejbusy tak svět brázdí už 140 let. Tento dopravní prostředek různě mizel a zase se vracel i do českých měst. Ladislav napočítal 17 míst, kde u nás někdy v historii jezdil. V Pardubicích a některých dalších českých městech si připomínáme 70 let jeho využívání.

Prapředek trolejbusu se u nás objevil už před první světovou válkou v Českých Budějovicích. První moderní trať ale vybudovala až v roce 1936 Praha. Hlavní město trolejbusy křižovaly do roku 1972. Pak ustoupily osobní automobilové dopravě. Elektřina tehdy byla potřeba pro moderní tramvaje.

Návrat do Prahy

Teď, 45 let od jejich zrušení, se v Praze na Prosecké ulici objevil skoro kilometrový zkušební úsek s vedením pro trolejbusy. „Oni tomu říkají elektrobus s dynamickým dobíjením za jízdy, ale nevěřte tomu. Je to trolejbus,“ říká s úsměvem milovník těchto vozidel. V roce 2022 se začalo pracovat na stavbě trati z Palmovky do Miškovic.

Jak vznikl název trolejbus? Co se stane, když sběrač trolejbusu spadne z vedení a řidič ho musí vrátit zpátky? Co všechno k tomu potřebuje? Poslechněte si rozhovor a Vladimír vám to prozradí.

Klub Rádia Junior vysíláme každý den v 19:00. Nenechte si ujít rozhovory se zajímavými hosty >>

Nalaďte si vysílání Rádia Junior online >>

autoři: Zdeněk Novák , kpe
Spustit audio

Související