Praha byla za Rudolfa II. centrem vědy. Pracovaly tu hvězdy astronomie jako Tycho Brahe nebo Kepler

14. únor 2023

Kdy byly objeveny první planety? Kdo do Prahy pozval všechny nám dnes známé hvězdáře? A jaký je rozdíl mezi heliocentrismem a geocentrismem? Další zajímavé rozhovory najdete na webu Rádia Junior.

Pozvání do Klubu Rádia Junior přijala spisovatelka a historička Veronika Válková. Společně s moderátorkou Janou Rychterovou a dětskou moderátorkou Bárou se podívala do historie za známými hvězdáři a astronomy.

Historička a spisovatelka Veronika Válková je expertka nejen na královské drby

Prvních 5 planet

Počátky zkoumání vesmíru sahají až do daleké minulosti. „Lidé začali pozorovat vesmír ve chvíli, kdy byli schopni zaklonit hlavu,“ směje se historička.

Pro vědecké a praktické zájmy však začalo lidstvo oblohu zkoumat ve staré Mezopotámii, což je 3 tisíce let před naším letopočtem. „Dokázali rozlišit hvězdy a planety a znali 5 těch nejbližších. Pomocí pozorování oblohy vypočítávali, kdy přijdou záplavy,“ vysvětluje Veronika Válková.

Praha, místo vesmírných objevů

Přesuneme do další historické etapy, kde zkoumání vesmíru pokračuje. Starověcí a středověcí astronomové ještě nepozorovali hvězdy dalekohledy, jaké známe dnes. Oblohu sledovali pouhým okem, ale i tak byli schopni dojít k různým výpočtům.

Tycho Brahe a Johannes Kepler na sousoší v Praze

Mnoho známých hvězdářů pobývalo v 16. a v 17. století v Praze. Zval je sem tehdejší panovník Rudolf II., který měl zálibu ve vědě a umění. Proto dával odborníkům příležitost a možnost rozvíjet nejrůznější teorie.

„První takovou nejznámější observatoř sestrojil Tycho Brahe,“ líčí spisovatelka a historička Veronika Válková. Tento dánský hvězdář si hvězdárnu nezřídil v Praze, ale v Benátkách nad Jizerou, kde měl na práci větší klid.

Rivalita mezi hvězdáři

Odlišné názory než Tycho Brahe měl německý astronom Johannes Kepler. Neshodovali se totiž v zásadní otázce geocentrismu a heliocentrismu.

• Geocentrismus znamená, že se veškerá tělesa ve vesmíru otáčí kolem naší Země a v to věřil Tycho Brahe.
  • Heliocentrismus naopak říká, že Slunce je středem celého vesmíru a vše se točí kolem něj. Tuto teorii zastával právě Johannes Kepler.

My dnes víme, že ani jedna z teorií nebyla úplně pravdivá. Teorie vyvraceli a obohacovali hvězdáři novodobější, mezi které patřil i Galileo Galilei nebo Giordano Bruno. Více se toho o nich dozvíte v Klubu Rádia Junior.

Klub Rádia Junior vysíláme každý den v 19:00. Nenechte si ujít rozhovory se zajímavými hosty >>