Reklama ve škole? Volejte řediteli!
Nabádat ve škole děti k tomu, aby se neučily nebo kouřily, je protizákonné. Co se další reklamy zaměřené na děti týče, je však česká legislativa velmi tolerantní.
Rodiče, buďte aktivní!
Reklamu v prostředí školy koriguje zákon o regulaci reklamy a pochopitelně školský zákon, který byl nedávno novelizován. Rozrostl se o pasáž zakazující reklamu, která je v rozporu se zdravým životním stylem. I přes tento dílčí posun jsou české zákony velmi benevolentní (oproti například Norsku, Švédsku, Řecku nebo Velké Británii) a nechávají na vedení školy, jak se s reklamou vypořádá.
Ředitel(-ka) školy může vnitřním předpisem konkrétní reklamu omezit. Pokud vedení školy problém nikde nevidí, nebo ho vidět nechce, je to na rodičích.
„Jsem pro to, aby byli rodiče v tomto směru aktivní a aby se školou komunikovali. Aby oslovili ředitele a zeptali se, z jakého důvodu například dítě dostalo nějakou propagační věc. Pokud to nemá přímou souvislost se vzděláváním (a tato souvislost se prokáže málokdy), nemá to žádné opodstatnění,“ říká mediální teoretik Mgr. Bob Kartous, Ph.D.
Pokud v ředitelně rodiče nepochodí, je na místě řešit věc se zřizovatelem školy. V otázce reklamy ve škole každopádně platí časté pravidlo: „kde není žalobce, není soudce“.
Rodiče, nemyjte si ruce!
Obrnit dítě před tažením marketingových firem by ale měli především rodiče. „Pokud opakovaně vysvětlují dětem, jak reklama působí a proč a jaký typ manipulace používá, dítě se dokáže bránit, protože pochopí ten princip. Není to nic složitého a mám zkušenost, že to velmi dobře chápou i děti předškolního věku,“ říká odborník.
Paradoxem je, že nejvíce reklamy v podobě „brandů“, tedy nejrůznějších obchodních značek, do školy přinášejí samy děti. „Mají značkové oblečení, značkovou elektroniku a další vybavení a to vytváří na ostatní děti daleko větší tlak než reklama, která se do školy dostane „oficiální“ cestou,“ upozorňuje Mgr. Kartous.
Jak zabránit tomu, aby děti ze školy a školky nosily např. katalogy hraček? Dozvíte se v rozhovoru s mediálním teoretikem Mgr. Bobem Kartousem Ph.D.