Son-Rise Program - šance pro děti s autismem?

dítě

Son-Rise Program® je metoda vzdělávání (především domácího) pro děti s poruchami autistického spektra. „Když děti nemohou do našeho světa, snažíme se ze začátku vstupovat do toho jejich,“ popsala v pořadu Atrium základní princip metody certifikovaná terapeutka Linda Cecavová.

Přišli na to rodiče


„Son-Rise“ není překlep, ale slovní hříčka, protože metodu formovali před více než čtyřiceti lety američtí manželé Kaufmanovi, když se snažili pomoci svému autistickému synovi. Po nějakých dvou a půl letech se jejich Raun projevoval jako zdravé dítě. Teď je mu přes 40 let, vystudoval vysokou školu, na jedné sám učí a o metodě napsal knihu.

Son-Rise program se v mnoha ohledech shoduje s dalšími metodami. V čem je tedy specifický?

Základní principy

  • Připojování - Snažíme se pochopit dítě a jeho svět, což mu dáváme najevo tím, že zrcadlíme a opakujeme jeho projevy. „My bychom velice rádi, aby do budoucna začalo dítě jevit o náš svět zájem, ale nemůžeme tím začínat,“ říká Linda Cecavová.
 
  • Primární je socializace - „Když začnu pracovat s rodinou, je mi upřímně docela jedno, jak to dítě drží tužku, jestli dovede číst, psát, rozlišovat barvy. Začínám tím, jak se dívá do očí, jak komunikuje, jak reaguje na stresové situace, jaký má vztah se svými rodiči…“
 
  • Speciálně upravené prostředí – To je takové, které dítě nerozptyluje, umožňuje mu klid a soustředění. Cílem je, aby středem zájmu dítěte byla osoba, která s ním pracuje, a ne nějaká věc nebo ruch za oknem. Pokoj je neutrálně vymalovaný, na oknech jsou neprůhledné fólie, hračky leží na policích ve výšce, nechybí zrcadlo… „Cílem herny není, abychom dítě celý život drželi v bezpodnětném prostředí, protože takový svět není, ale tam začínáme. Když už dítě udělá pokrok a dokáže se více soustředit, pokoj se pomalu vrací do normálu.“
 
  • Využívání motivace dítěte - „V momentě, kdy vidím, že je dítě v klidu a začíná navazovat kontakt, začíná také doba otužování, kdy už po něm něco chci,“ popisuje další stupně práce terapeutka. „Stále se ale snažím být maximálně opatrná, abych dítě nepřetížila a abych svými požadavky nezpůsobila, že se zase stáhne zpátky.“

Kdy je čas na školu?

Metoda může být tak úspěšná, že se dítě bez jakýchkoli projevů autismu začlení do běžné školy nebo školky. Podle Lindy Cecavové je těžké stoprocentně říct, že bude dítě integrace schopné, pokud se to nezkusí. Je důležité všímat si, jak se dítě po návratu z vnějšího prostředí projevuje a podle toho postupovat dál.


Některé principy metody může navíc používat i učitel. Jak? Dozvíte se z rozhovoru Moniky Valentové s certifikovanou terapeutkou Son-Rise Programu®, Lindou Cecavovou.

Spustit audio
autor: Monika Valentová