Co jsou to exoplanety a proč vědce tak zajímají? Zatím jich objevili víc než 4 000

14. červenec 2022

Co to jsou exoplanety? A co proměnné hvězdy? Prozradíme, čím se zabývá moderní stelární astrofyzika, co přesně pozorují astronomové na observatořích, nebo jak byste se sami jednou mohli zapojit do výzkumu vesmíru. Další zajímavé rozhovory najdete na webu Rádia Junior.

Věděli jste, že astronomové objevili a potvrdili víc než 4 000 planet, které nejsou součástí naší sluneční soustavy? Říká se jim exoplanety a v Klubu Rádia Junior o nich vyprávěla Kateřina Hoňková.

Pouhým okem ji neuvidíte

Exoplaneta je planeta, která obíhá kolem cizí hvězdy. Planety, které jsou součástí naší sluneční soustavy, můžeme vidět na nebi. S pozorováním exoplanet je to složitější. „Pouhým okem můžeme vidět hvězdy, které exoplanety mají, ale v žádném případě nemůžeme vidět samotnou exoplanetu,“ vysvětluje Kateřina.

„K tomu potřebujeme speciální přístroje. Kromě dalekohledu třeba foťáky a kamery, které mohou zaznamenat změnu jasu té mateřské hvězdy. A z toho předpokládáme pohyb exoplanety, která hvězdy obíhá.“ vysvětlila Kateřina. Exoplanety se tedy dají vypozorovat díky světelným změnám při pozorování vzdálené hvězdy.

Katka taky vysvětlila, co to jsou proměnné hvězdy a jak díky nim dokážeme měřit vzdálenosti ve vesmíru.

Jak se jmenuje první objevená exoplaneta? Čemu astronomové říkají proměnné hvězdy? A kde najdete „dvoumetr“? Kateřina Hoňková o tom vyprávěla v Klubu Rádia Junior.

Klub Rádia Junior vysíláme každý den v 19:00. Nenechte si ujít rozhovory se zajímavými hosty >>