Jaké zvuky vydává vesmír a kde se nejlépe pozoruje hvězdné nebe?

11. srpen 2020

Vesmír je plný zvuků. Kdo je vydává? Zjistili jsme taky, jak na pozorování hvězd. Poradíme, kam vyrazit, abyste zažili to správné nebeské divadlo.

Ředitel Hvězdárny a planetária hlavního města Prahy Jakub Rozehnal má práci snů. Pozoruje hvězdy a pak o nich moc zajímavě vypráví. Proto si ho Jana Rychterová pozvala do vesmírného Klubu Rádia Junior.

Kde se nejlépe pozorují hvězdy?

Odpověď je jednoduchá – tam, kde je málo lidí. Velké vědecké dalekohledy se staví v odlehlých horách. Například na Havaji. Světla z měst tam neruší pozorování noční oblohy.

I v Čechách můžete obdivovat třeba mléčnou dráhu. Musíte se ale vypravit někam na sever za město, kde je co největší tma. Své oči a dalekohledy zaměřte na jih. Tam jsou totiž hvězdy nejvýš.

Můžou dnes hvězdáři ještě objevit něco nového? Ano! Sem tam najdou nové komety, nebo planetky a asteroidy. A pozor! Kdo nové těleso objeví, může ho pojmenovat. Třeba po sobě.

Jakub Rozehnal pozoruje hvězdy a umí o nich poutavě vyprávět

Jaké zvuky vydává vesmír?

Možná jste někde četli, že ve vesmíru nejsou slyšet žádné zvuky. To ale neznamená, že tam nejsou. Zvuk ve vesmíru podle Jakuba Rozehnala neposloucháme, ale pozorujeme.

V případě hvězd jde třeba o bublání plynu, nebo takzvanou pulzaci – mohou se nadouvat, kroutit, a to všechno vytváří zvukové vlny. „Promlouvat“ k nám mohou i černé díry. Problém ale je, že mezi námi a vesmírnými tělesy není vzduch, který by zvukové vlny donesl až k našemu uchu.

Zajímá vás, jak to teda funguje? Poslechněte si rozhovor, kde vám to Jakub krásně vysvětlí.

Klub Rádia Junior vysíláme každý den v 19:00.

Nalaďte si vysílání Rádia Junior online na audioportálu mujRozhlas.

autor: kpe