Jakou rychlostí jezdí pražské metro a jak se řídí? Strojvedoucí musí projít náročnými testy

20. červenec 2021

Lukáš Janírek pracuje jako strojvedoucí metra a navíc řídí i Pěvecký sbor Dopravního podniku. Splnil si tak hned dva sny najednou.

Dokáže řídit metro, sbor i školní třídu. Lukáš Janírek zvládá hned několik profesí. Jaké je to pracovat jako strojvedoucí pod zemí? Na to se ho zeptala Romana Růžičková v Klubu Rádia Junior.

Může metro nabourat?

Pražské metro má nejvyšší povolenou rychlost 80 kilometrů za hodinu. V kabině strojvedoucího byste marně hledali volant. Jak se tedy ovládá? „Je tam spousta tlačítek. Máme tam i dva pedály. Jeden slouží jako houkačka,“ popisuje Lukáš. Správně ale toto slovo profesionálové nepoužívají. „Houkají jenom sovy. Strojvedoucí a metro nehoukají, ale dávají návěst pozor,“ vysvětluje Lukáš.

Řídit metro není jen tak

Druhý pedál je takzvaný pedál bdělosti. Když strojvedoucí ovládá soupravu bez obvyklých zabezpečovacích systémů, třeba v depu, musí mít tento pedál sešlápnutý. Kdyby se mu udělalo třeba zle a pedál „pustil“, vlak sám zastaví a do ničeho nenabourá.

Jak se stát strojvedoucím v metru

Každý zájemce o řízení soupravy metra projde lékařským vyšetřením a psychologickými testy. Musí prokázat, že tuhle náročnou práci zvládne. „A potom je důležité mít vystudovanou alespoň elektro školu nebo strojní školu,“ vypočítává Lukáš. Na druhou stranu dodává, že dnes už se od toho trochu upouští a stačí, když se pak člověk všechno doučí.

Po zdravotních testech čeká uchazeče půlroční kurz. Tři měsíce se učí předpisy a jiné potřebné znalosti. Následuje zkouška a tři měsíce zácviku, kdy budoucí strojvedoucí jezdí v kabině se starším kolegou.

Jak dlouho trvá směna strojvedoucího v metru? A proč Lukáš založil Pěvecký sbor Dopravního podniku? Poslechněte si celý rozhovor a dozvíte se to.

Klub Rádia Junior vysíláme každý den v 19:00.

Nalaďte si vysílání Rádia Junior online na audioportálu mujRozhlas.

Spustit audio

Související