Leváctví už není stigma

21. říjen 2015

Být levákem už není prokletí. Naštěstí. Ze své praxe to potvrzuje i speciální pedagožka a odbornice na grafomotoriku Mgr. Světlana Drábová, která byla hostem Atria Rádia Junior.

Do její poradny Prodys přišly za poslední roky jen dvě rodiny, ve kterých se ukázalo, že problémy dítěte pramení z přeučování leváctví. V obou případech na tom trvali prarodiče.

To, zda bude vaše dítě pravák nebo levák, se obvykle pozná mezi pátým a sedmým rokem. Některé děti se ale mohou vyhranit dříve. Už při prvních hrách totiž většinou odhalíte, kterou ruku má dítě šikovnější. Sledovat můžete i kterou rukou se snaží zapínat knoflíky nebo zip na bundě. Docela jednoduchý je test se založením rukou na prsou. Sami si to vyzkoušejte. Když zkřížíte ruce, ani o tom nepřemýšlíte a vaše dominantní ruka bude nahoře.

„Naopak, pokud ani po sedmém roce života dítěte nemůžete s určitostí říct, kterou ruku bude používat jako dominantní, je to důvod k návštěvě odborníka,“ říká Světlana Drábová. Nevyhraněná ruka, může být i důvodem k odkladu školní docházky.

Vyšetření je schopen provést logoped, speciální pedagog nebo psycholog a vhodnou ruku, kterou by mělo dítě psát, určí podle dominance dalších párových orgánů – oka, ucha nebo nohy.

Máme doma leváka. No a co?

I pravorukým rodičům se může narodit dítě, které začne preferovat levou ruku. Není to důvod k obavám. Může se ovšem stát, že dítě něco „přeučujeme“ nevědomky. Třeba jenom tím, že mu stále chystáme příbor jako pravákovi. Světlana Drábová doporučuje dávat v takovém případě příbor doprostřed nad talíř. Takto může po nějaký čas stolovat celá rodina. Ve chvíli, kdy si dítě zafixuje dominanci ruky, už si bude i tyto věci hlídat samo.

Leváctví už není stigma. Dnešní děti samy to většinou vůbec neřeší. Jejich život je také mnohem pohodlnější, než byl v době dětství jejich rodičů a prarodičů. Na trhu jsou speciální tužky a pera pro leváky. Přes internet si dnes už objednáte i pravítka, ořezávátka, myš k počítači nebo škrabku na brambory.

Správný úchop – nenechávejte to na školu

Po tužkách a pastelkách sáhne dítě kolem druhého roku života. Už tehdy začíná nácvik správné grafomotoriky. Přirozeně jde dítě v úchopu pastelek přes pazourkový a hrstičkový až po kladívkový. Ruku pomůže uvolňovat i hra. Místo tabletu tedy nabídněte dítěti kostky, prstové barvy nebo modelínu. Jemnou motoriku pomůže zlepšit i obyčejný nácvik zavazování tkaniček.

Levácké nástroje

Kolem čtvrtého roku začnou děti napodobovat náš způsob držení tužky. Fixace správného špetkového úchopu přichází mezi pátým a šestým rokem. Správné držení tužky, kdy váha leží na palci, který je z boku a prostředníčku, který tužku podpírá a ukazováček je na tužce volně odložen, podpoří i trojhranné pastelky. „Fixovat správný úchop až po nástupu do školy, už je pozdě,“ říká Světlana Drábová.

Aby dítě správně psalo

První třída je změna pro rodiče i děti. A dělání úkolů je také zkouškou trpělivosti obou stran. Pro správný rozvoj grafomotoriky, je ale zapotřebí dbát i na správný sed dítěte a sklon sešitu.
Malý školák by měl mít vždy nohy pevně na zemi, nebo pokud má vyšší stůl, dejte mu pod nohy stupátko nebo bednu na hračky.

Důležitý je i sklon sešitu, který rozhoduje o sklonu písma a toho, jak bude dítě psát. Za dřívější „hákový“ sklon ruky při psaní u leváků může právě to, že všichni museli mít nakloněný sešit jako praváci.

Zajímavé je, že i násilné upravování sklonu písma může mít stejné následky jako již zmiňované přeučování leváků na praváky. Objevit se mohou noční děsy, pomočování nebo dokonce koktavost.

A jak to tedy dělat správně? Část populace má zkříženou laterální dominanci. To znamená, že k dominantní pravé ruce mohou mít dominantní levé oko nebo nohu. Zkrátka párové orgány se v dominanci střídají. Pro takové lidi je nejlepší, pokud mají papír při psaní rovně. Praváci potřebují mít sešit nakloněný vodorovně s pravým předloktím. Pravý horní roh tedy míří vzhůru. U leváků je to naopak. Směrem nahoru míří levý horní roh sešitu.

Neškrábe, je dys...

Grafomotorické obtíže se dají zjistit už kolem pátého roku. Někdy ale odchýlení od normy není výrazné a problémy nastanou až při nástupu do školy. To, co občas považujeme za projev flinka, může být dysgrafie nebo dysortografie.

Speciální pedagožka Světlana Drábová říká, že tato dys umí odborníci poznat na konci druhé třídy. Někdy přichází rodiče s tím, že jejich dítě má poruchu pozornosti. Ta ovšem dost často nebývá příčinou, ale až důsledkem.

Spustit audio