Víte, co má na práci letecký dispečer?

17. červen 2013

V pondělním klubu Rádia Junior nám David Pichl představil profesi leteckého dispečera. Ten má za úkol navigovat letadla ze země.

Řízení letového provozu má tři druhy stanovišť: na řídící letištní věži, odkud dispečeři navádějí letadla na přistání, pak radiomajáky, které jsou důležité při přiblížení a konečně oblastní službu řízení. Právě tam působí David Pichl. Má na starosti komunikaci s letadly, která přes území České republiky pouze přelétají, třeba na trase z Asie do Západní Evropy. Tato letadla létají ve výšce několika kilometrů a v letním období jich nad naším územím proletí i dva tisíce.

Dispečer pilotům poskytuje potřebné informace o počasí a třeba v situaci, kdy se chce letadlo vyhnout bouřkovému mraků, může ho přesměrovat do jiného kurzu. Práce leteckého dispečera je velmi zodpovědná a náročná – každý dispečer se totiž musí umět správně a rychle rozhodovat a také se rychle přizpůsobit nové situaci.

Maximální soustředění člověk nemůže vydržet osm hodin v kuse, a proto pracují letečtí dispečeři ve speciálním režimu. Dvě hodiny navigují letadla a pak hodinu odpočívají. Tento čas tráví různým způsobem. Dají si něco k jídlu, zacvičí si v posilovně nebo si zdřímnou.

Pro práci leteckého dispečera je také nezbytná výborná angličtina, protože právě tímto jazykem spolu piloti a navigátoři komunikují. Od pilotů přilétajících třeba z Dálného Východu se ale nedozvědí aktuální novinky, musejí spolu mluvit jen v přesně určených kódech.

Moderoval Jan Herget.

autor: Redakce Rádia Junior
Spustit audio